الليلة الكبيرة .. والتورتة والفطيرة

الليلة الكبيرة .. والتورتة والفطيرة

بقلم : وليد قاسم

الليلة الكبيرة .. والتورتة والفطيرة

10 أكتوبر | 12:34 م

ما إن اعتلى هانى أبو ريدة كرسى الرئاسة فى مبنى الجبلاية وتملك مقاليد الأمور فى اتحاد الكرة حتى تغيرت السياسات وتلونت الاتجاهات وتبدلت التوجهات .. محاولات مستميته للسيطرة والتكويش على السوق الكروى فى مصر مباراياته باعلاناته بقنواته بفضائياته ببرامجه ببابا غنوجه وسلطاته.

ما رأيت رئيسا سياسيا فى أى دولة فى العالم يجيد تلك اللعبة كما يجيدها هذا الرجل .. سيطرة على السوق الإعلامى حتى يضمن ألا يهاجمه أحد .. إحكام القبضة على القنوات والبرامج - إلا ما ندر - حتى ينام دون أن يشغل باله بأن أحدا سيهاجمه .. أخرج من جيبه التورته .. وأمسك بسكينه وراح يقسم ويقطع ويوزع .. منها هبات .. ومنها تربيطات ومنها تظبيطات .. والجبلاية ومنتجها فى جيب برزنتيشن .. وبرزنتيشن ملك الباشا والباشا رئيس الجبلاية .. والحدوته بقت ملتوته .. والسبوبة بقت محبوبة .. والكورة فى بلدى بقت " ملعوبة " .. واللعبة اللى كانت حلوة .. بقت " ملعونه ".

 ما كل هذا النهم فى السيطرة على السوق بكل ما فيها .. ما كل هذا العطش للتسيد والسيادة .. ما كل هذا الشوق إلى الذاتية والأنانية والفردية .. ووشك للحيط وأفاك ليا .. عارفين اللهو الخفى اللى بيظهر فى النور والضلام وف كل مكان .. عارفين مستر إكس اللى ب7 أرواح ومش بيموت أبدا .. نحن على مشارف مرحلة مستر إكس الكروية .. ومش بس إكس إنها إكس لارج بل إكس إكس لارج .

 الغلبان جمال علام كان بيتعامل بطيبة ونقاء قلب فكانت الوجبة مجرد فطيرة بيقطعها حتى يرضى بها الكل .. أما أبو ريدة .. فطايح فى الكل .. وبيشترى علشان بعد كده يبيع فى الكل .. أيها الرجل الخطير .. من أين لك هذا ؟ .. مستر هانى أبوريدة .. ماذا تريد بالظبط يا رجل المرحلة .. ما هى مخططاتك يا كبير العائلة .. ريحنا واستريح .. وخليك معانا مريح.

 أشم رائحة " مش ولابد " فى الموضوع .. قلبى يحدثنى بأن مخططا أكبر مما نتصور يتم الترتيب له .. تقسيم التورتة .. بكل هذه السرعة يعكس أنه كان قد رتب كل شيء من سنوات .. لكنى أقولها كلمه وليست هى الأخيرة .. وسط كل هذا الكم من الأفواه الصامتة .. ستجد من يخرج ليزعج منامك ويؤرق ليلك .. حتى تتضح رؤيتك .. ولنا سويا بقية .. طالما فى العمر بقية.